Program Spyder – kilka słów

Na początek dodam że według mojej oceny program Spyder jest jednym z lepszych programów który możemy wykorzystać do nauki programowania w Python. Używam go często, a nawet mógłbym powiedzieć że w 95 %.

Drugim programem który wykorzystuje do programowania jest Visual Studio Code, który też jest dobrym programem zaopatrzonym w dużo przeróżnych dodatków i funkcji.

Dlaczego Spyder?

Aby zrozumieć kilka rzeczy w Python-ie przyda nam się właśnie Spyder, zwłaszcza podczas zaznajamiania się ze zmiennymi i ich zawartością. W prawym górnym oknie w zakładce ’Variable Explorer’ będą właśnie widoczne zawartości naszych zmiennych. Będziecie widzieć rodzaj i rozmiar zmiennej oraz jej zawartość. Przyda się to zwłaszcza przy nauce programowania DataScience o której będzie mowa w późniejszych lekcjach.

Po otwarciu programu naszym oczom ukazuje się program składający się z trzech okien. Duże okno po lewej stronie służy do pisania kodu naszego programu. Mniejsze górne okno po prawej stronie to podgląd na zawartość naszych zmiennych, zawartości katalogu w którym zapisujesz swój program i okno pomocy. Trzecie okno po prawej stronie na dole to nasza konsola, która dobrze jest znana zwłaszcza osobom pracującym na linuxie. Do czego służy dowiemy się w przyszłych odcinkach.

Zanim zaczniemy programować, warto zmienić kolorystykę tła z białego na ciemniejsze, pamiętaj że spędzisz tu wiele godzin patrząc w ekran, dlatego dbaj o swoje oczy.

Aby zmienić tło na ciemne należy wejść w zakładkę Tools > Preferences i w oknie które ukaże się wybrać jeden z wielu schematów kolorystyki.

okno preferences Spyder

Następnie wystarczy wcisnąć OK lub Apply i OK. Teraz możemy zacząć programować.

Aby zobaczyć o co chodzi z prawymi okienkami proponuje w dolnym oknie konsoli wpisać print(’program Python’) i nacisnąć Enter. Komenda print powoduje wyświetlenie w konsoli tekstu który zamieściliśmy w apostrofach w nawiasie, napisanie print(„program Python”), da nam ten sam wynik.

wynik w konsoli

Teraz to samo spróbujmy wpisać w dużym oknie i nacisnąć zieloną strzałkę, która uruchomi nasz program. Co się stanie? W konsoli pojawi się ten sam wynik który wcześniej wpisywaliśmy bezpośrednio w konsoli. Więc jaka jest różnica? Napisane komendy w konsoli są oczywiście wykonywane i to tyle. Po zamknięciu programu po prostu znikają, natomiast napisanie komend w dużym oknie powoduje że program przed zamknięciem pyta czy zapisać nowy plik, jeśli potwierdzimy to po ponownym uruchomieniu Spyder-a nasze komenty nadal będą tam widoczne.

okno Spyder

Zanim przejdziesz do dalszej lekcji, warto abyś potrenował sobie wykorzystując funkcję print, spróbuj wpisać tekst do wydruku w konsoli z nawiasami i bez, z apostrofami i bez i w cudzyslowiu i bez. Zobacz co się stanie i jakie błędy wyrzuci konsola. Należy pamiętać podczas nauki Python-a jedną ważną rzecz: nie należy uczyć się wszystkiego na pamięć, wystarczy że dziennie poświęcisz 2-3 godzinki na naukę i ćwiczenia i z czasem Twój mózg zapamięta to bez rycia jak wiersza z polskiego w szkole.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *